UTDRAG: MINNEN FRÅN FÖRR

"Jag kan inte.." Jag lägger ner gaffeln på bordet och tittar upp mot mamma. Hennes ögon är tårfyllda och underläppen putar utåt. Man ser att hon tycker så synd om mig att det gör ont i henne. Hon har suttit här med mig i över en halvtimme nu och jag har knappt rört maten. Eller sagt någonting.

Det är julafton och jag kan inte sitta med de andra under middagen. Deras ögon är överallt och jag känner mig så dum som bara tänker på vem som tittar på mig.
Alla runt omkring mig skulle någon gång undra tyst för sig själva ifall jag börjat äta igen eller om jag kommer kräkas upp maten efteråt. Eller när jag ska sucka, resa mig upp och lämna bordet utan att ha ätit. Det skulle jag inte stå ut med.

Det susar i mina öron och jag sneglar mot stora rummet där alla andra sitter. Tittar dem på mig? Min moster möter min blick som hastigast och jag stelnar till i hela kroppen. Stirrar snabbt ner i bordet och försöker knuffa undan paniken. Utan att lyckas.

Mamma ser vad som händer och reser sig. Går fram till mig och säger någonting som jag inte uppfattar. Det låter som tusen forsar runt mitt huvud. "Kom nu gumman, så går vi ut och tar lite luft" säger hon milt och fattar armkrok. Jag kan bara följa med.

Dörren hinner bara stängas innan gråten kastar sig över mig. Jag får sätta mig ner för att den är så häftig. "Jag har varit så jävla duktig senaste veckorna, så förstör jag det idag" får jag fram mellan snyftningarna. Mamma drar mig till sig och stryker mig över håret.
"En dag Elin, en dag kommer du hitta en väg ut ur det här." Hon tittar ut i mörkret och jag vill så gärna tro på henne.

Kommentarer
Postat av: Jas

Det är samma som jag tror.. att livet blir kanske lite underlättat om jag har som du kallade det "ett facit". Att förstå bättre varför, hur och när jag gör allt som jag gör.

Att jag äntligen får rätt hjälp, sedan att man har laglig rätt pga diagnosen att få den hjälp man behöver för att leva ett "normalt" eller anpassat liv.



Du är en liten inspirationskälla jag har eftersom jag läst din blogg sedan du startade denna eller så var det den innan..



Hoppas allt är väl med dig och att du har en mysig jul och nyår!

Kram på dig

Postat av: Wes

Du är starkare än du själv tror :)

keep that chin up.<3

2009-12-21 @ 02:06:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback